In het Huis van de Ondernemer in Geel organiseerde het Agentschap Wegen en Verkeer in samenwerking met Voka Kempen dinsdagochtend een infosessie voor ondernemers in verband met de geplande werken aan de by-passen en fly-over in Geel-West.

Verantwoordelijken van meer dan twintig bedrijven gelegen in de buurt van de op- en afritten die tijdens de werken zullen worden afgesloten kwamen luisteren naar de uiteenzetting.

‘Enkel door een goede communicatie kunnen dit soort van ingrijpende werken met een minimum aan overlast uitgevoerd worden’, zegt Jan Hendrickx, algemeen directeur van Voka Kempen. ‘We zijn dan ook zeer tevreden dat het Agentschap deze sessies inricht én dat onze ondernemers tijd vrijmaken om hierop aanwezig te zijn.’

De werken aan de by-passen en fly-over zijn hinderlijk maar noodzakelijk, daarover is iedereen het eens. Belangrijk is nu de periode van de werken met zo weinig mogelijk hinder voor alle betrokken te overbruggen. ‘En hiervoor is een goede communicatie doorslaggevend’, weet Hendrickx. ‘Zeker voor onze bedrijven. Die moeten exact en zo snel mogelijk weten waar en wanneer er gewerkt zal worden en welke toegangswegen hierdoor getroffen zullen worden. Op die manier kunnen zij ruim op tijd hun leveranciers en klanten briefen, wat heel wat problemen oplost voor ze zich stellen. Want voor een bedrijf – maar ook voor omwonenden – is er niets zo vervelend als verloren gereden vrachtwagens.

Een infosessie zoals deze van vandaag is een zege voor de communicatie tussen beleidsverantwoordelijken en ondernemers. De mensen van het Agentschap Wegen en Verkeer hebben samen met de aanwezige ondernemers de opgestelde bereikbaarheidsfiches bekeken én besproken. De omleidingsroutes zijn hierdoor goed op tijd gekend en indien nodig kunnen er nog aanpassingen gebeuren.

Wat bijvoorbeeld voorkomt dat een uitzonderlijk vervoer zich vastrijdt op een te kleine omleidingsweg. Daarnaast geeft deze infosessie onze bedrijven ook de kans om hun omgeving – buurtbedrijven en omwonenden – op de hoogte te brengen van mogelijke tijdelijke overlast. Communicatie is daarom dan ook de eerste en belangrijkste stap om een maatschappelijk draagvlak te creëren en werken vlot en voorspoedig te laten verlopen.’

Wat staat er allemaal te gebeuren?
In het najaar komen de werken aan de dubbele rotonde (met by-passen) en de fly-over nabij het complex Geel-West in een stroomversnelling.

Vanaf dan zal er worden ingegrepen op de bestaande rijweg, waarbij onder andere de op-en afritten van de E313 zullen worden afgesloten. ‘De aanpak van de omgeving van Geel-West is noodzakelijk’, vertelt Liesbeth Wellens, adviseur mobiliteit bij Voka Kempen. ‘De werken maken komaf met het langdurig aanschuiven aan de verkeerslichten en aan de op- en afritten van de autosnelweg.

De ruime rotondes, de aparte tunnels onder de rotonde door, een bushalte en een ruime carpoolparking zullen in de toekomst realiteit zijn. Via de fly-over – de overbrugging van de noordelijke rotonde – kunnen bestuurders binnenkort rechtstreeks over de snelweg, de noordelijke rotonde en het Albertkanaal rijden, zonder hinder of zonder kruisende verkeersbewegingen.

Grote troef van dit concept is de volledige scheiding van het doorgaande verkeer (noordzuidgericht) met alle belangrijke takken (oostwestgericht). In 2014 moeten deze werken afgerond zijn.

Tot dan zal er sprake zijn van ernstige verkeershinder waarbij de bedrijven welke geclusterd zitten rond het op – en afrittencomplex een moeilijke periode moeten overbruggen.’